Minder verloop in personeel
(en daardoor meer stabiliteit in het bedrijf)
De meeste bedrijven streven naar stabiliteit, en uiteraard een groeiende omzet. Een stabiel personeelsbestand is daarbij vaak een doel op zich. Goede, gemotiveerde medewerkers die lang bij het bedrijf blijven, die ‘hart voor de zaak’ hebben. In deze tijd lijkt het steeds moeilijker te worden. Een medewerkerstevredenheidsonderzoek kan uitkomst bieden.
Minder verloop in personeel; zo kan dat
Het was jaren het streven van de meeste medewerkers: vastigheid, een vast contract. Tijden veranderen, en veel personeel gaat na een poosje eens verder kijken. Naar nieuwe mogelijkheden, nieuwe salarisschaal, soms zelfs een hele nieuwe branche of functie. We werken niet meer zo maar 40 jaar bij dezelfde werkgever. Dat is jammer, want kennis van uw bedrijf verdwijnt. Kennis waarmee klanten geholpen zijn, en processen sneller verlopen. Dat geldt voor iedere branche of sector. Het is mogelijk om vinger aan de pols te houden bij medewerkers, door middel van een medewerkerstevredenheidsonderzoek.
Waarom is een medewerkersonderzoek belangrijk?
Medewerkers zíjn het bedrijf. Zij hebben een grote invloed op de mate van klanttevredenheid. Ze bepalen de sfeer. Als werkgever zet u daar in eerste instantie zelf de toon voor. Door een medewerkerstevredenheidsonderzoek te starten laat u bovendien zien: medewerkers zijn belangrijk genoeg om gehoord te worden. Belangrijk genoeg om zelfs in te investeren, door middel van dit onderzoek. Uiteraard is het een goed idee om daarna wel iets met de uitkomsten van het onderzoek te doen.
Waarom hebben sommige bedrijven veel verloop in personeel
Sommige bedrijven hebben een hoger verlooppercentage dan anderen. Waarom dat is, wordt onderzocht in een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Een aantal veel voorkomende redenen waarom medewerkers ontslag nemen:
- Gebrek aan stimulans; het werk is te eenvoudig;
- Te weinig groeimogelijkheden;
- Geen prettige werksfeer;
- Geen goede leidinggevende/manager (of geen klik met deze persoon);
- Te hoge werkdruk (ook buiten uren);
- Te weinig coaching of feedback;
- Geen goede werkvoorwaarden (salaris of secundaire arbeidsvoorwaarden);
Geen van dit rijtje zal een enorme verrassing zijn. Toch verbaast het bedrijfseigenaren of managers regelmatig wanneer dit soort resultaten uit een medewerkersonderzoek naar voren komen. Gelukkig bent u dan nog op tijd om ernaar te handelen, en goede krachten binnenboord te houden.
Wat is een medewerkerstevredenheidsonderzoek?
Een medewerkerstevredenheidsonderzoek is een hulpmiddel dat door organisaties wordt ingezet om de werkbeleving en tevredenheid van werknemers te achterhalen. Zeker nu personeel vaker vanuit huis werkt – door Corona en ook om het milieu te sparen – wordt het een grotere uitdaging om te monitoren hoe goed mensen in hun vel zitten. Maar ook op kantoor kan de dagelijkse gang van zaken in de weg staan om eens goed te kijken hoe de vlag erbij hangt. Is het werk nog wel een uitdaging? Is meer afwisseling nodig?
Wat is teveel personeelsverloop binnen een bedrijf?
Personeelsverloop is de wisseling van medewerkers binnen een organisatie door (al dan niet gedwongen) vroegtijdig vertrek, ziekte en pensioen. Bestaat het verloop in personeel binnen uw organisatie uit meer dan 30 procent, en is dat ongewenst verloop (goede krachten die ontslag nemen, ten opzichte van pensioneringen, niet verlengen van contracten etc.? Dan is het de moeite om hier eens kritisch naar te kijken. Natuurlijk zitten daar verschillen in per sector, en ook wat acceptabel is voor uw bedrijf.
Zet de verloop- en retentiekosten af tegen de waarde die nieuwe medewerkers toevoegen. Hoeveel tijd kost het uitzetten van advertenties en voeren van sollicitatiegesprekken? Wat kost het (trainingen, inwerken, etc.) om nieuwe mensen op het niveau van uitgestroomde medewerkers te brengen? Zo krijgt u een aardig beeld, en kunt u onderzoeken of het verloop daadwerkelijk te groot is.
Tips om personeel langer aan te houden
Bent u erachter waarom het verloop hoog is? Met deze tips kunt u wellicht het verlooppercentage wat terugbrengen:
- Stimuleer autonomie – maak mensen verantwoordelijk voor projecten en stimuleer het maken van eigen keuzes en het zetten van een koers;
- Zorg voor ontwikkeling – niemand blijft stilstaan in zijn of haar ontwikkeling, ook werknemers niet. Stimuleer dit, het kan uw bedrijf juist ten goede komen;
- Stimuleer flexibel werken en meer keuzevrijheid – van 9 tot 5 op een kantoor zitten is niet voor iedereen de meest efficiënte manier van werken. Soms kan het helpen om hierin mee te gaan en voorzieningen voor te treffen;
- De financiële beloning moet uiteraard ook de moeite waard zijn – als het salaris bij de concurrent hoger ligt, is dat toch erg aantrekkelijk;
- Toon waardering – zijn projecten of opdrachten goed uitgevoerd? Benoem dit dan. Zelfs als de uiteindelijke resultaten tegenvallen;
- Probeer niet op iedere slak zout te leggen – ‘micro-managing’ wordt in de regel niet gewaardeerd, en werkt dan ook vaak averechts.
Meer weten over een medewerkersonderzoek, om het verlooppercentage terug te dringen?
Wij voeren marktonderzoek uit, en zijn specialist op het gebied van mewerkerstevredenheidsonderzoek. Bent u benieuwd naar onze werkwijze, of de kosten van zo’n onderzoek? Neem dan vrijblijvend contact op!