Tevreden medewerkers zijn productiever
Werknemers die het op hun werk goed naar hun zin hebben en tevreden zijn met sfeer, arbeidsvoorwaarden en management, zijn productiever. Dat bleek uit onderzoek. Tevreden medewerkers met hoge productiviteit is niet alleen goed voor de omzet van het bedrijf, maar ook voor de klanttevredenheid. Lees er alles over.
Onderzoek toont aan: tevreden medewerkers zijn productiever
Het klinkt niet zo gek en het bewijs is er nu ook: uit onderzoek blijkt dat tevreden medewerkers productiever zijn. Personeel dat het naar zijn of haar zin heeft, doet beter zijn best voor een werkgever. De werkgever doet dat tenslotte ook voor hen. Hoewel de meeste ondernemers en werkgevers zich in de eerste plaats richten op zaken als een goede klantenservice, het opbouwen van een sterk verkoopteam, het aanbieden van concurrerende prijzen en het ontwikkelen van creatieve marketingstrategieën, ligt het succes van een bedrijf in de praktijk voor een groot deel bij het geluk van de werknemers. De tevredenheid van medewerkers is goed te meten, in een medewerkerstevredenheidsonderzoek.
Het onderzoek naar tevredenheid onder personeel
Economen van de University of Warwick hebben een aantal experimenten uitgevoerd om het idee te testen dat gelukkige werknemers harder werken. Er werkten ruim 700 werknemers mee aan het onderzoek. In het laboratorium ontdekten zij dat geluk mensen ongeveer 13% productiever maakte. Gegevens over aanwezigheid, conversie van telefoontjes naar verkoop en klanttevredenheid werden bijgehouden, samen met de geplande uren en pauzes. Gelukkige werknemers werkten sneller en stonden meer klanten te woord per uur. Ze behaalden daarnaast ook 13% meer omzet dan hun minder tevreden collega’s. Het is volgens de onderzoekers de eerste keer dat een dergelijk onderzoek is uitgevoerd, al waren de vermoedens er natuurlijk al langer.
Hoe meet je de tevredenheid van werknemers?
Dat is simpel: de tevredenheid van medewerkers meet u met een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Dat is dus niet alleen een tool om het welzijn en geluk van personeel te verbeteren, maar uiteindelijk kan een bedrijf er daadwerkelijk beter mee presteren. Grote bedrijven als Google doen dit al vele jaren, en dat werpt zijn vruchten af. Uit eerdere onderzoeken bleek al dat geluk niet alleen hoeft te zitten in een hoger salaris. Als werkgever kunt u – behalve het meten van de tevredenheid – ook dingen doen om het geluksniveau onder medewerkers te verhogen.
Hoe verhoogt u het geluk van personeel?
Uiteraard is het een goed idee om het volledige potentieel van iedere werknemer volledig te benutten. Dat lukt het beste wanneer iedereen gelukkig is met zijn of haar functie. We hebben een aantal tips om de tevredenheid van werknemers te verhogen:
Vraag het hen!
Hoe denken medewerkers over het werk en het bedrijf? Wat vinden ze goed, wat vinden ze niet goed? Welke veranderingen zouden ze het liefst willen zien? Wat vinden ze van uw doelstellingen? Nodig hen uit om hun feedback te delen, en zorg ervoor dat negatieve feedback welkom is en een cruciale rol speelt in het ten goede veranderen van dingen – zonder consequenties! Een medewerkerstevredenheidsonderzoek is een perfecte manier om dit overzichtelijk in kaart te brengen.
Haal het beste uit het individu
Zoek uit wat de unieke talenten zijn van ieder werknemer, en help hen een persoonlijke koers uit te zetten. Op welke positie is iemand het meest gelukkig? Kunt u dit doel bereiken door training of opleiding te faciliteren? Als u bijvoorbeeld iemand in de verkoop hebt die geen “mensen-mens” is, zou u uw klanten en ook het geluk van uw werknemer kunnen schaden. Verplaats deze persoon in plaats daarvan naar een plek waar hij beter tot zijn recht komt.
Geef prioriteit aan het evenwicht tussen werk en privéleven
De balans tussen werk en privéleven speelt een grote rol in het geluk op het werk. Ervoor zorgen dat uw werknemers een goede balans tussen werk en privéleven hebben, is een cruciaal onderdeel van het opbouwen van een gezonde werkomgeving en het tevreden houden van werknemers. Door werknemers meer flexibiliteit te bieden, vermindert u de algehele stress en voorkomt u een burn-out op het werk.
Plan teambuildingactiviteiten
Hoewel er wellicht verschillende functies in het personeelsbestand zijn, is het belangrijk om de verschillende gebieden in uw bedrijf onder één paraplu te verzamelen. Plan sociale bijeenkomsten of spelletjes voor teams, om relaties op te bouwen. Medewerkers zien elkaar eens in een ander licht, wat de banden aansterkt.
De arbeidsvoorwaarden
Het is dan wel niet het belangrijkste gebleken, maar uiteindelijk zijn de arbeidsvoorwaarden natuurlijk wel relevant. Een marktconform salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden (vakantiedagen, ouderschapsverlof en wellicht de mogelijkheid tot thuiswerken) zijn een teken van waardering. En enorm fijn om te hebben, natuurlijk.