Groei is belangrijk voor ieder bedrijf, groot en klein. ‘Stilstaan is achteruitgang’ wordt zelfs weleens gezegd. Toch is het niet altijd makkelijk om een bedrijf te laten groeien, en meer goede klanten aan te trekken. Daarom deze 6 manieren om uw klantenbestand te verdubbelen.
Klantloyaliteit opbouwen
Trouwe klanten zijn de beste klanten, niet alleen omdat ze consequent zaken doen en uw werk waarderen, maar ook omdat ze dat aan hun vrienden, familie en buren vertellen. Als een klant loyaal is aan uw bedrijf, heeft hij of zij waarschijnlijk een uitstekende ervaring gehad. Dat maakt van deze klant niet alleen iemand die loyaal is, maar ook iemand die daar vocaal over is. Het goede nieuws over uw uitstekende klantenservice verspreid zich zo snel. Klantloyaliteit vergroten is niet eenvoudig, dus lees Klantloyaliteit: wat is het en hoe kun je het vergroten? Door te werken aan klantloyaliteit breidt uw klantenbestand zich uit als een olievlek.
Uitstekende klantenservice bieden
Een klant die contact opneemt met de klantenservice over zijn eerste bestelling is net zo belangrijk als een klant die contact opneemt met de klantenservice over zijn tiende bestelling. Behandel elke klant met respect en onderneem de nodige actie. Een tevreden klant zal waarschijnlijk minstens drie vrienden vertellen over een positieve ervaring en een goede klantenservice leidt tot meer verkoop. Zorg dat alle medewerkers uw product of dienst goed kennen, zodat ze klanten ook daadwerkelijk van dienst kunnen zijn. Tip: tevredenheid van klanten kunt u in kaart brengen via een klanttevredenheidsonderzoek. Het is geen slecht idee om dat periodiek te doen.
Lees voor meer hierover ook: Deze 7 tips zorgen voor tevreden klanten
Richt u direct op het juiste publiek
Het is een goed idee om een specifiek publiek voor ogen te hebben wanneer u uw product of dienst op de markt brengt, zodat u altijd op die loyale basis kunt terugvallen. Ken hun wensen, dromen en budget. De specifieke doelgroep die u aanspreekt, vormt uw basisgroep. Uit die groep komen weer andere klanten die u kunnen helpen uw bedrijf uit te breiden. Een publiek rechtstreeks benaderen zal tot meer resultaten leiden dan met losse flodders schieten. Het heeft meer zin om u te richten op mensen van wie u al weet dat ze geïnteresseerd zullen zijn in uw product, dienst of bedrijf. Zo groeit uw klantenbestand en spreekt u de juiste klant aan.
Creëer strategische zakelijke samenwerkingen
Door partnerschappen aan te gaan met andere bedrijven die dezelfde klantengroep hebben, maar geen directe concurrent zijn, kan een bedrijf zijn klantenbestand snel en gemakkelijk uitbreiden. De klanten die andere bedrijven vertrouwen zullen sneller geneigd zijn hun aanbevelingen op te volgen. Een financieel adviesbureau en een dealer van luxeauto’s kunnen bijvoorbeeld een vergelijkbare doelgroep hebben, en kunnen elkaar klanten doorsturen. De financieel adviseur zou zijn topklanten een uitnodiging kunnen sturen voor de exclusieve lancering van een nieuw voertuig, terwijl de autodealer zijn topklanten een gratis eerste consult met de adviseur zou kunnen aanbieden. Beiden bieden waarde aan hun klanten en sturen de partner potentiële zakelijke leads.
Leer uw prospects en (potentiële) klanten kennen
Er wordt veel gesproken over personalisering en klantinzicht, omdat het werkt. Inzicht in de behoeften van uw klanten kan leiden tot een beter inzicht in uw publiek en stelt u in staat diensten te ontwikkelen die zijn afgestemd op de behoeften van uw klanten. Uw product of dienst biedt een oplossing voor een probleem. Door goed bij te houden of u (nog steeds) de juiste pijnpunten aanpakt en of er misschien verschuivingen zitten, is het belangrijk om contact met uw klantenbestand te houden. Het is zelfs nodig, om dat klantenbestand uiteindelijk te verdubbelen! Het kan ook helpen om u te onderscheiden van uw concurrenten. Het zijn niet alleen consumenten die van deze aanpak houden; het geldt ook voor zakelijke klanten.
Speel in op uw sterke punten
Het is zeker de moeite waard om een reeks marketingbenaderingen te testen en te zien wat werkt. Maar vergeet niet dat elk bedrijf anders is, dus u kunt erachter komen dat sommige benaderingen niet werken. Wees niet bang om deze te laten vallen. Ken uw eigen sterke kanten, en dat van uw team. Bouw daarop verder om meer, goede klanten aan te trekken. Dat geeft een grote kans van slagen, en biedt mogelijkheden voor werknemers. Een win-win!