Bent u op zoek naar manieren om de tevredenheid en motivatie van medewerkers te verhogen? Dan is het de moeite om eens naar flexibele werktijden en thuiswerken te kijken. Wat zijn precies de voordelen en nadelen van deze manier van werken en hoe zit het met de productiviteit? Lees verder.
Waarom flexibiliteit belangrijk is
Door flexibele werktijden en de mogelijkheid om thuis te werken aan te bieden, kunnen medewerkers hun werk- en privéleven beter op elkaar afstemmen. Dat heeft een aantal belangrijke voordelen:
- Het verhoogt de tevredenheid en motivatie van de medewerkers, omdat werk en privé beter te combineren is. Dit neemt druk weg, dat op lange termijn het verzuim vermindert.
- Het verbetert de productiviteit en efficiëntie van de medewerkers, omdat ze minder reistijd hebben en meer autonomie over hun werkritme. Het CPB zegt dat thuiswerken kan leiden tot een hogere productiviteit (tot 10%), minder verzuim (tot 6%) en uiteraard minder reiskosten.
- Het kan de kosten voor het bedrijf verlagen, omdat er minder kantoorruimte en faciliteiten nodig zijn.
- Het kan de aantrekkelijkheid van het bedrijf vergroten voor potentiële werknemers, omdat het een moderne en flexibele arbeidsvoorwaarde is. Dit is vooral interessant bij personeelstekort. Overigens verlaagd minder verloop ook kosten.
- Een hogere werknemerstevredenheid.

Zo organiseert u flexibele werktijden en thuiswerken
Voor hybride en thuiswerken is een goede IT-infrastructuur belangrijk, net als een goed ingerichte thuiswerkplek, anders zit het de productiviteit in de weg. Ook duidelijk afspraken over communicatie zijn handig, bij voorkeur op papier. Zo kent iedereen de regels. Ook is het handig om direct feedbackmomenten in te bouwen: niet alle medewerkers vinden thuis werken fijn.
Leidinggevenden spelen ook een belangrijke rol bij werken op afstand, omdat dat een stuk controle wegneemt. Niet elke manager vindt dat prettig. Studies tonen aan dat er een minimale hoeveelheid face-to-face contact nodig is om tot een goede werkrelatie te komen, en dat digitale kanalen mogelijk niet zo geschikt zijn voor het delen van impliciete kennis. Het is dus belangrijk om de juiste balans te vinden tussen thuiswerken en op kantoor werken, om de productiviteit op peil te houden.
Om flexibiliteit succesvol te implementeren, moet het bedrijf een duidelijk thuiswerkbeleid hebben dat onder andere regels bevat over:
- Thuiswerkvergoedingen
- Flexibele werktijden en overuren
- Communicatie binnen het team en met leidinggevenden. Het aanbieden van technologieën zoals videoconferenties en samenwerkingssoftware kan helpen bij het op afstand werken en zorgt ervoor dat teams efficiënt kunnen blijven samenwerken.
- Privacyregels
- Gezondheid en veiligheid
Hoe weet je of hybride werken goed gaat
Een belangrijk argument voor thuiswerken of hybride werken is de tevredenheid van medewerkers. Dat is meetbaar, met een medewerkerstevredenheidsonderzoek.
Verder kunt u kijken naar de resultaten en prestaties van de medewerkers, zoals productiviteit, kwaliteit en verzuim. Daarnaast kunt u kijken hoe vaak en hoe lang de medewerkers op kantoor of thuis werken, en hoe ze samenwerken met hun collega’s en leidinggevenden. Dit kan door de communicatie te meten (hoe vaak en hoe is de kwaliteit) en door medewerkers, teams en leidinggevenden naar feedback te vragen.
Wat heeft een organisatie aan klantwaarde?
Klantwaarde is een belangrijke pijler voor het succes van producten of diensten. Daarnaast helpt het bij een strategie voor verbeteringen door inzicht te geven in de sterkte en zwakte en veranderende klantbehoeften. Dit leidt tot een toename van klanttevredenheid, verkoop en verbetering van de concurrentiepositie ten opzichte van concurrenten. Door klantwaarde te verhogen, ontstaat er een grotere klantenbasis en meer marktaandeel.
Kortom, door klantwaarde in kaart te brengen en te verhogen, kunt u als organisatie de tevredenheid en loyaliteit van uw klanten verhogen. Zo verbetert de verkoop en concurrentiepositie van de organisatie.