Nieuwe managementmethoden: van piramide naar cirkel
In deze tijd van personeelstekorten is het een goed idee om te investeren in het behouden van uw personeel. Dat scheelt tijd, geld en ook de nodige frustratie. Om medewerkers langer te behouden en aandacht te besteden aan de tevredenheid van personeel, is zelfstandigheid aan te raden. Of beter: autonomie. Daar zijn verschillende nieuwe managementmethoden voor.
Nieuwe managementmethoden: minder hiërarchie
In de titel van het artikel staat: van piramide naar cirkel. Hiermee wordt de oude, hiërarchische manier van management binnen een bedrijf bedoelt: de piramide, waar één persoon (of bij een groot bedrijf een klein team) bovenaan staat. Onder die kleine top komen steeds grotere lagen van managementteams. Elk managementniveau is verantwoordelijk voor het niveau er direct onder. Dit is de managementstructuur zoals die bij de meeste (grote) bedrijven voorkomt. Het is niet per se de managementmethode die het meest motiverend is voor het personeel:
- Het eerste probleem met het piramide-ontwerp is het verschil in salaris tussen de top van de organisatie en de onderkant. Is de CEO ook echt 500 keer meer waard dan een beginnende werknemer? Waarschijnlijk niet, want vaak doen de mensen in het veld het zwaarste werk.
- Het tweede probleem is de obstakels die het opwerpt voor opwaartse mobiliteit: promotie. Op elk niveau van de organisatie zijn er veel meer kandidaten dan plekken voor promotie. Het topje is klein, de onderlaag groot. Promotie krijgen is dan ook lastig.
- Daarnaast zorgt een hiërarchische structuur vooral voor de bovenste lagen (de top), terwijl die er financieel vaak al rooskleurig bij zitten. De rijkdom concentreert zich in de top 1% van de beroepsbevolking, terwijl de 99% van de middenklasse het met minder moet doen. In die groep vallen juist de klappen bij een economische crisis, inflatie of hoge werkloosheidscijfers.
- Hiërarchische organisatiestructuren verstikken innovatie. Nette organigrammen geven zelden weer hoe werk wordt gedaan en werknemers communiceren. Kleine, zelfsturende teams zijn vaak productiever en innovatiever. Uit diverse onderzoeken bleek bovendien al dat gelukkige medewerkers productiever zijn.
Alternatieven: nieuwe managementmethoden
Ondanks dat hiërarchische organisaties het meest voorkomen, is er de afgelopen jaren veel beweging op het gebied van nieuwe managementmethoden (sommigen zijn al niet meer echt nieuw te noemen). Enkele populaire voorbeelden die al door veel (grote) bedrijven omarmd zijn leest u hieronder.
Platte organisatie
Een platte organisatiestructuur, ook wel horizontale structuur genoemd, is een structuur met weinig managementniveaus. In plaats daarvan nemen werknemers meer individuele verantwoordelijkheden op zich. In plaats van te rapporteren aan een manager die boven elke medewerkers staat, communiceert iedereen met het hoofd van uw bedrijf. Iedereen is gelijkwaardig: ook werknemers onderling. Natuurlijk moeten de communicatielijnen goed georganiseerd worden.
Stam model (tribe model)
Het tribe model stelt bedrijven in staat te schalen zonder team autonomie op te offeren. Het organiseert kleinere teams rond de behoeften van de klant en productkenmerken. De primaire eenheid is de ‘squad’: een multidisciplinaire en zelforganiserende eenheid met eigen doelen en langetermijnmissie. Squads met een gemeenschappelijk thema groeperen zich in een tribe om samenwerking en kennis te delen.
Matrix structuur
Een matrixstructuur is een combinatie van twee of meer soorten organisatiestructuren. In deze structuur hebben werknemers meestal een dubbele rapportagelijn, doorgaans zowel naar hun directe manager als naar de projectmanager.
Een matrixorganisatie decentraliseert de besluitvorming en biedt teams meer autonomie, terwijl tegelijkertijd de cross-functionele samenwerking wordt verbeterd om de productiviteit te verhogen en innovatieve benaderingen voor het oplossen van problemen aan te moedigen.
Cirkel management structuur
Circulaire structuren zijn hiërarchisch, maar in plaats van een rechte ladder of piramide plaatst deze methode werknemers en leiders van hoog niveau in het centrum en de binnenste ringen van een cirkel en personeel van lager niveau in de buitenste ringen. Deze structuur is bedoeld om de verspreiding van informatie en inspiratie vanuit het centrum aan te moedigen en verschillende divisies in staat te stellen deel te nemen, als onderdeel van het grote geheel.
Tevreden medewerkers met nieuwe managementmethoden
Door medewerkers meer autonomie te geven, en dus de beslissingen bij hen te leggen, wordt een hoop bureaucratie verwijderd. Niet alleen bespaart dit veel tijd, het bespaart ook geld (managers zijn duur!), het houdt personeel tevreden en gemotiveerd. Bovendien is het de ideale voeding voor betrokkenheid bij het bedrijf en daarmee innovatie. Het lijkt een hele stap, maar met een doordachte strategie (bovenstaande is slechts een greep uit de mogelijkheden) is uw bedrijf zeker geen stuurloos schip.
Als we onze volksvertegenwoordigers democratisch kunnen kiezen, is het de moeite waard om eens te kijken of dit met teams binnen uw bedrijf ook zo kan!