Personeelstekort! Nieuwe medewerkers aantrekken én behouden
Het lijkt in vrijwel elke sector toe te slaan: personeelstekort! Dat gaat ten koste van de huidige medewerkers, en uiteindelijk de omzet. Het behouden van medewerkers is dan ook nog belangrijker geworden. Buiten dat ze uw bedrijf en product of dienst goed kennen, weet u wat u aan ze heeft. Reden om te investeren!
Personeelstekort aanpakken: medewerkers behouden (en daarméé aantrekken)
Door een goede relatie met uw werknemers op te bouwen door in hun talenten te investeren, kunt u zich de kosten besparen van het verlies van hun vaardigheden, het werven en opleiden van nieuwe werknemers en andere kosten van personeelsverloop. In deze tijd is het vinden van nieuw, bekwaam personeel sowieso niet eenvoudig. Investeert u in medewerkers, dan investeert u ook in nieuw personeel. Dankzij de huidige communicatiemiddelen, als LinkedIn en Glassdoor, doet dit goede nieuws snel de ronde. Kortom: een goed idee om er tijd, aandacht en eventueel geld in te investeren! Met deze zes tips lukt dat.
Kijk hoe uw bedrijf er nu voorstaat
Er zijn enkele manieren waarop u kunt meten hoe inclusief uw werkplek nu is, zodat u kunt bepalen waar veranderingen kunnen worden aangebracht en waar ze het meeste effect kunnen hebben.
- Meet demografische gegevens. Een inclusieve werkplek heeft een personeelsbestand waarvan de demografische gegevens overeenkomen met de demografische gegevens van de gemeenschap en/of het klantenbestand. Noteer de demografische gegevens in uw bedrijf en bepaal waar deze wel of niet overeenkomen.
- Voer een (anoniem) medewerkersonderzoekuit om een beeld te krijgen van hoe werknemers denken over de sfeer op de werkplek, hoe ze worden behandeld, en over andere werknemers of teams. Exit-interviews bieden ook waardevolle inzichten in wat uw bedrijf kan doen om de tevredenheid en het behoud van werknemers te verbeteren.
Medewerkers behouden: investeer in de ontwikkeling en het welzijn van uw werknemers.
Zeg niet alleen dat u om uw werknemers geeft, bewijs het door in hen te investeren, en in deze tijd omvat dat ook investeren in hun mentale gezondheid.
Professionele ontwikkeling voor werknemers is nu net zo belangrijk als het altijd is geweest, maar het vergroten van de middelen om uw werknemers te helpen voor zichzelf te zorgen – en gevoelig te zijn voor die behoeften – is enorm waardevol.
Een onderzoek vergeleek gegevens over de bedrijven die prijzen op de werkplek hebben gewonnen met andere bedrijven, die zijn opgenomen in een enquête die afgelopen najaar is gehouden onder 1.518 CEO’s van kleine en middelgrote bedrijven.
Deze bedrijven die wonnen kenmerkten zich door:
- 60 procent meer prioriteit aan het creëren van groeimogelijkheden voor werknemers
- 46 procent meer aandacht aan opleiding en ontwikkeling van werknemers
- 31 procent meer prioriteit aan het verbeteren van de betrokkenheid van werknemers
Bouw een team zorgvuldig op
De belangrijkste reden waarom de meeste werknemers van hun baan houden is niet eens de job zelf. Dat zijn de collega’s.
Dit zegt veel over het aannemen, samenstellen en managen van een team. Laat potentiële kandidaten kennismaken met de mensen met wie ze zullen werken, niet alleen de leidinggevenden. Bouw een open kantoor dat gesprekken en gezelligheid aanmoedigt. Plan mogelijkheden in voor informele gesprekken; maandagochtend ontbijt, vrijdagmiddag borrel, etc. Het klinkt misschien als “oppervlakkige extraatjes” maar het is niet het gratis ontbijt of de borrel die belangrijk zijn, het zijn de vriendschappen die worden ontwikkeld.
Stimuleer het delen van meningen
Het lijkt misschien niet veel, maar het creëren van een cultuur waarin werknemers zich vrij kunnen uitspreken – binnen redelijke grenzen – kan ervoor zorgen dat werknemers betrokken blijven en willen blijven. Veel werknemers willen zich misschien niet uitspreken uit angst voor maatregelen of het creëren van een onprettige sfeer, dus is het belangrijk om ervoor te zorgen dat werknemers zich op hun gemak voelen om dingen te zeggen die ze graag veranderd zouden zien. Tip: een medewerkerstevredenheidsonderzoek is hier ook een uitstekend platform voor.
Probeer uw eigen motivatie te delen
Niet iedereen wil voor een bedrijf als Google of Facebook werken. Probeer uw organisatie niet in een plaatje van de “perfecte organisatie” te stoppen. Weet wat u een geweldig bedrijf maakt en wat voor soort mensen dat aantrekt. Wat was de reden dat u het bedrijf startte, buiten de zakelijke mogelijkheden? Had u een probleem waar geen oplossing voor was, of misschien een passie voor de bedrijfstak? Het delen van die passie kan het vuur binnen het team ook enorm aanwakkeren. Deel dit!
Medewerkers aantrekken: goede arbeidsvoorwaarden
De primaire (salaris) en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn en blijven voor iedere medewerker belangrijk. De vrijdagmiddagborrels kunnen nog zó gezellig zijn, uiteindelijk moet de schoorsteen roken. Door de arbeidsvoorwaarden beter te maken dan andere bedrijven in de sector, trekt uw organisatie de grootste talenten aan. Dat hoeft niet per se meer geld te zijn. Zelfsturende teams, waarin medewerkers meer autonomie hebben, onderwijsbudget of onbeperkte vakantiedagen kunnen bijvoorbeeld ook goed werken.
Nieuwe medewerkers behouden en aantrekken om het personeelstekort tegen te gaan
Investeren in personeel kan op verschillende vlakken. Uw bedrijf wordt een fijne plek om te werken, personeel is gelukkig en worden daarmee ware ambassadeurs. Zo kunt u kiezen uit de grootste talenten in het vak.